Meeting with Vietnamese cuisine ☀ Среща с виетнамската кухня


От известно време Ан Фам ми е контакт във Фейсбук. Тя е виетнамка, истинска. Тоест, с двама родители виетнамци, но е прекарала голяма част от живота си в България. Говори български по-добре от мнозина българи. Ан често организира интересни срещи, на които запознава всички желаещи с основите на виетнамската кухня. До скоро само четях за тях, но миналата седмица успях да реагирам навреме и да се запиша, преди местата да се запълнят!


Преди два дни най-после се срещнах с Ан лично. В пространството на кулинарно училище Amuse Bouche, сред червените тенджери и големите ножове, се събрахме 9 души, всеки от нас повече или по-малко изкушен от екзотиката на виетнамската храна. Странно е как хора, напълно непознати, могат да се съберат и да споделят една обща вечер, сякаш са се познавали винаги. Да готвиш заедно с други е преживяване, което неминуемо сплотява хората и изглажда различията. Вярно, между нашата и виетнамската кухня има доста различия, като например един рибен сос, който Ан щедро разливаше във всички ястия, и който сериозно ме беше притеснил в началото :)))


Но в крайна сметка, когато опитах готовата храна, дори ароматът на рибения сос си беше дошъл на мястото и всичко изглеждаше точно така, както трябва да бъде.
Накрая дори си тръгнах с пакет прясна лимонена трева, закупена същата сутрин от истински китайски виетнамски(!) магазин, зелена!


Ястията, които приготвихме, бяха съвсем прости, и станаха за нула време.
Традиционен бял ориз, приготвен в уред за варене на ориз на пара (в резултат това е следващата джаджа, която искам да имам, хаха!). Оризът, най-добре жасмин или басмати, се измива добре и се слага в съда. Долива се същото количество вода, капакът се затваря и уредът се включва. Повече нямате грижи с него, той сам върши цялата работа.

 
Сварени яйца (може и пъдпъдъчи, ако не ви се вижда непосилно да обелите толкова), се заливат с карамел, приготвен от олио и захар, подправят се с рибен и соев сос, смлян черен пипер и се слагат да къкрят на котлона.


Шарено свинско месо, нарязано на ивици, се смесва с карамел, рибен и соев сос, и смлян пипер, и повтаря съдбата на яйцата.


Междувременно Ан прави и десерт. Ядки от лотос (за които не бях и чувала!) се слагат в кипнала вода. Към тях на тънка струйка се прибавя разредено нишесте от нещо, което не разбрах как се казва (но Ан ми подари остатъка от буркана, пък аз забравих да го взема), захар и настъран кокосов орех. Пред очите ни сместа се желира, Ан я разлива в чаши.


Накрая зеленчуците. Броколи, карфиол, червени чушки и моркови се нарязват на тънки ленти. Морковите получават специално отношение - с надлъжни нарези се превръщат в морковени цветя.


В голям уок се загрява растително олио, запържва се нарязан чесън и всички зеленчуци се изсипват отгоре. Следва вездесъщият рибен сос :) Бързо разбъркване с две дървени лопатки и за минута - две зеленчуците са готови!


Накрая всички се преместихме на масата за вечеря. Купичка бял ориз, карамелизирано свинско месо, онези яйца (които се чудех как ще опитам), и минатите през уока зеленчуци, подправени с вкусните сокове от двете тенджери. И всички ядохме с пръчици!


И всичко това, подправено с разкази за близки и далечни места, и за храната там. Защото всички ние, събрани около масата, определено бяхме изкушени от темата за храната. Макар едни да не харесват джинджифил, а други да намират баклавата за прекалено сладка, всички имахме своите истории, които споделихме едни с други, и мисля, че всеки от нас си тръгна по-богат, защото идеите са за споделяне.




Коментари

  1. Ех, изглежда така уютно и забавно. Със сигурност сте си изкарали страхотно всички. Благодаря за споделеното. Пренесох се мислено в цялата тази интернационална магия.
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благорадя, Гергана. Радвам се, че на още някой му е интересно!

      Изтриване
  2. Eй, много се радвам, че се завърна към публикациите и блога! Благодаря за споделянето, идеите и страхотните снимки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Ваня! Действа ми много вдъхновително блогването напоследък :)

      Изтриване
  3. И тук да ти благодаря за прекрасната изненада! Зарадвах се като дете, че се записа и се запознахме на живо, възгордях се, че Lois Slokoski herself ще снима ястията ми и се надявах единствено да ми ги пратиш по мейла, а ти ме направи героиня в публикация в един от най-любимите ми кулинарни блогове! Нямаш идея колко слънце пълни душата ми, когато още един нов човек си изкара приятно и се заинтригува от виетнамската кухня на моите срещи. Благодаря ти за топлите думи още веднъж!

    (впрочем, магазинът е тъкмо толкова оригинално истински виетнамски, колкото съм и аз ;))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз пак да кажа, че за мен беше удоволствие да те срещна, и вечерта беше наистина чудесна вечер. Ястията ти заслужват по-добри снимки! Ще помисля по този въпрос :)))) и по въпроса за нишестето също :)))
      А инфото за магазина ей-сега ще оправя, нещо не съм разбрала явно!

      Изтриване
  4. Луиза и ти се отдава блогуването, чудесно написано и снимано, остана ни само да завиждаме:)))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мерси, Гале, радвам се да видя, че ме четете! :) Че то иначе половината кеф го няма :)))

      Изтриване
  5. Ох, и аз искам такъв уред, и не само такъв,
    но трябва да имам още една стая за кухня :)
    Беше ми интересно, защото харесвам сладко-солен вкус.
    Карамелът се прави с разтапяне на захарта в олиото ли?
    А рибния сос е готов от този в бутилки, който се продава ?
    И не на последно място поздравления за Ан.
    Впечатли ме колко правилно пише на български, защото
    толкова често се сблъсквам с млади хора, които пишат неграмотно!
    Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Хаха, това с мястото за джаджи е повсеместен проблем! Можем само да си мечтаем за разтегални кухни :)
      Да, слагаш олио и захар в равни количества в съд на котлона. За подробни указания за карамела, виж в блога на Ан: http://inansroom.com/2013/01/23/vn-dinner-2/.
      Рибения сос беше виетнамски, от бяла риба, което значело, че не е толкоз наситено ароматен, колкото онзи от аншоа :))) Ама пак си е доста ароматен!

      Изтриване
  6. Лоис, благодаря ти за този пост! Толкова приятно ме зареди - с лъчезарната Ан, с информацията за виетнамската кухня, с чудесните снимки! Възхищавам се на такива хора като Ан! :)
    Сърдечни поздрави! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. ей, и аз се радвам, че ви харесва! Важното е, че така информацията стига до още ховече хора :)

      Изтриване
  7. Страхотен разказ, Лоис! Беше ми много интересно как сте приготвили вечерята. Това с яйцата и аз бих се почудила как да го пробвам :)
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. хахах, нали :) не стига че карамелизирани, ами и с рибения сос.... смелост е нужна! Но в крайна сметка нещата се балансираха някакси, и се оказа вкусно!

      Изтриване
  8. Много интересна публикация, Лоис! И много ме заинтересува!
    Бих опитала всичко, само тези тъмни яйца някак ме "плашат" ;) И рибен сос още не съм се престрашила да ползвам, заради миризмата, не за друго :)
    Поздравления и за Ан - много чаровна дама!
    Поздрави сърдечни!

    ОтговорИзтриване
  9. rice cooker-ът беше едно от първите неща, които си купух за кухнята, защото обожаваме домашно суши:0 наистина е удобен кухненски уред! нишестето за десерта e възможно да бъде от тапиока, но Ан ще каже?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ами тя го каза на виетнамски, което аз не можах да запомня, а на латински не можа да се сети. На бг не го знаше. Не е тапиока (мисля). Но ще попитам!
      За rice-cooker-а и аз се замислих много, но това, което открих да се продава в БГ, ми се струва доста надценено. По-скоро ще потърся нещо он-лайн или пък от братята китайци, те поне доставят безплатно :)))

      Изтриване
    2. значи нишестето си е баш както предположихте тапиока. Само дето на виетнамски растението се нарича Касава: http://en.wikipedia.org/wiki/Cassava
      Загадката е разкрита!

      Изтриване
    3. Бе на виетнамски се казва bột sắn (cassava е на английски вероятно и е самото растение, иначе познато и като маниока, от което се прави тапиока)... Обаче досега бях убедена, че не е тапиока, защото пък тапиока на виетнамски е bột năng, но се оказа, че е просто друго название на едно и също, така че - да, явно е тапиока... :) Брех! Пък аз реших, че съм оригинална с това нишесте, а то... проста тапиока се оказа! :)))

      Изтриване
  10. Лоис, беше ми много интересно да прочета за кулинарното ти приключение. Със сигурност ще ми е интересно да присъствам на подобно място и бих пробвала всякакви комбинации от неща стига да не са месо, буболечки и влечуги...А това нишесте ми се струва че е от тапиока, според цвета на струйката, която се вижда.но Ан ще каже. Всъщност никога не съм пробвала виетнамска кухня. От по екзотичните кухни си падам по индийска и мексиканска и малко китайска...
    Беше ми много, много приятно...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ей, радвам се!
      Ами тези срещи се правят редовно, обявяват се във Фейсбук - срещи с виетнамската кухня: https://www.facebook.com/VNCuisineMeetings
      За нишестето, и Светлана по-горе предполага, че е тапиока, но не знам, ще питам :)

      Изтриване
  11. Поздравления най-сърдечни за прекрасния кулинарен разказ и неговата авторка! Толкова е впечатляващ, че не можеш да останеш безразличен. Поздравления и за Ан! Вече очаквам с нетърпение месец април, когато "Мулти Култи" ще организира виетнамсака кулинарна среща.
    Успех!
    Боряна

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ооо, да! МКК са страхотни! За съжаление не ми се отдава често да присъствам, макар че сме и партньори по медийна линия :) Но като им гледам снимките, срещите са супер! Бях само на българската среща в Бета хаус, но познавам Кейси и Звезда - огън жени!

      Изтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации